ΣΥΡΙΖΑ σε Χατζηδάκη: Είναι αποδεκτή η απώλεια 40 δις από την πώληση μετόχων τραπεζών;

Ερώτηση για την ταχεία αποεπένδυση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) από το μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών, στις οποίες συμμετέχει (Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank, Τράπεζα Πειραιώς), και την απώλεια άνω των 40 δισ. ευρώ, όπως υπολογίζει και το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) και τα οποία αφορούν χρήματα με τα οποία στηρίχθηκαν οι τράπεζες μετά το 2011, κατέθεσαν 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη.

Σύμφωνα με το κείμενο της ερώτησης, η οποία κατατέθηκε με πρωτοβουλία του τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του κόμματος, Νίκου Παππά, η επιλογή αποεπένδυσης έρχεται τη στιγμή που οι τράπεζες αναμένουν υψηλά κέρδη, περί του 1 δισ. ευρώ η καθεμία, και τα διανεμόμενα μερίσματα για το δημόσιο θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 760 εκατ. ευρώ.

Όπως τονίζεται, το ΤΧΣ και η κυβέρνηση Μητσοτάκη «“αδιαφορούν” για τα μερίσματα (νυν και μελλοντικά, καθώς κερδοφορία προβλέπεται ως το 2025 τουλάχιστον) αλλά και για την κάλυψη των 40 δισ. ευρώ περίπου συσσωρευμένων ζημιών».

Οι βουλευτές ρωτούν τον κ. Χατζηδάκη:

1. Έχει αξιολογήσει το ΤΧΣ -με ανεξάρτητο πάροχο χρηματοοικονομικών ή επιχειρηματικών και διαχειριστικών συμβουλών- ποια θα ήταν η μελλοντική καθαρή θέση του και ποια τα ετήσια εκτιμώμενα οφέλη ως το 2025, έτος λήξης της θητείας του, σε περίπτωση που διακρατούσε τη συμμετοχή του στις τράπεζες; Ποια θα ήταν η περιουσία του Ταμείου το 2025 σε παρούσες αξίες σε αυτό το ενδεχόμενο; Έχουν εκτιμηθεί οι σχετικές αξίες κερδών και ζημιών από χρηματοοικονομικά μέσα και από μερίσματα (έσοδα) ή άλλες ροές ανά συστημική τράπεζα ως τη λήξη της διάρκειας του Ταμείου, δηλαδή την 31/12/2025;

2. Ποιο είναι το ακριβές όφελος για το ΤΧΣ από τη διάθεση του συνόλου της συμμετοχής 1,40% του Ταμείου στo μετοχικό κεφάλαιο της τράπεζας Eurobank; Πώς διαμορφώθηκε η τιμή των 1,80€/μετοχή; Είχε γίνει ανάλυση των μελλοντικών κερδών και ροών ως τα τέλη του 2025 σε παρούσα αξία που συγκρίθηκε με την τιμή της προσφοράς;

3. Πώς σκοπεύει το ΤΧΣ και η κυβέρνηση της Ν.Δ. να καλύψει τις ζημίες της τάξης των 2,438 δισ. ευρώ, οι οποίες προκύπτουν από τη διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου στην τράπεζα Πειραιώς την τελευταία τριετία;

4. Για ποιο λόγο και με ποιο όφελος το ΤΧΣ σπεύδει να αποεπενδύσει από τις τράπεζες τη στιγμή που η κερδοφορία τους αναμένεται να είναι ανθηρή τα επόμενα χρόνια και με τα συγκεκριμένα έσοδα του προϋπολογισμού να κρίνονται αναγκαία για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής;

5. Ποιος είναι ο εν γένει στόχος επιτρεπτών ή ανεκτών συσσωρευμένων ζημιών του δημοσίου για την έξοδό του από το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών που κατέχει; Είναι επιτρεπτός όρος οι απώλειες 38 δισ. ευρώ στα 42 δισ. ευρώ του αρχικού κεφαλαίου του δημοσίου;

6. Θα ασκήσει το προβλεπόμενο δικαίωμα αρνησικυρίας – βέτο – (την παρ 4 του Άρθρου 8 του Νόμου 3864/2010) αν οι προσφερόμενες τιμές προκαλούν μεγάλη ζημία για το δημόσιο;

7. Εξετάζει η κυβέρνηση της Ν.Δ. την κατάργηση του εδαφίου της παρ.4 του Άρθρου 8 του Νόμου 3864/2010, το οποίο εξασφαλίζει το ακαταδίωκτο της διοίκησης του ΤΧΣ κατά το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 405 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) που προβλέπει μόνο την κατ έγκληση ποινική δίωξη για το αδίκημα της απιστίας; (Άρθρο 390, παρ. 1, εδάφιο β’ του Ποινικού Κώδικα).