Έρευνα Nexi για το ηλεκτρονικό εμπόριο: Παγκόσμιες τάσεις, τοπικές προτιμήσεις και ευκαιρίες στην Ελλάδα

Η Nexi Ελλάδας παρουσίασε την έρευνα ecommerce που αναλύει τις συνθήκες, τις προκλήσεις, καθώς και τις ευκαιρίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα.
Η μελέτη επικεντρώνεται σε δύο κύριες παραμέτρους: δαπάνες (
spending), συνήθειες (habits). 

Τα δεδομένα περιλαμβάνουν καταναλωτικές και αγοραστικές συνήθειες των τελευταίων 28 ημερών, παρουσιάζοντας λεπτομερώς τις τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:

Έχει σημασία πού ψωνίζουμε;

Η παγκοσμιοποίηση έχει μετατρέψει τον κόσμο σε ένα παγκόσμιο χωριό. Η μεταβίβαση πληροφοριών και αγαθών και η μετακίνηση ανθρώπων δεν υπήρξαν ποτέ πιο εύκολες και γρήγορες. Δυσκολευόμαστε πλέον να φανταστούμε ότι θα πρέπει να περιμένουμε ώρες για τη λήψη ενός μηνύματος ή έναν ολόκληρο μήνα για την παραλαβή ενός προϊόντος. Σήμερα ο κόσμος είναι πιο συνδεδεμένος από ποτέ – και καθώς η πορεία αυτής της τάσης δεν φαίνεται να ανακόπτεται, η ζωή μας θα γίνεται όλο και πιο εύκολη.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο εισήγαγε πολλές τάσεις, δημιουργώντας θετικές εξελίξεις τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές. Η ευρύτερη γκάμα προϊόντων, η εξοικονόμηση χρόνου και οι χαμηλότερες τιμές είναι λίγα μόλις από τα οφέλη που έχουν προκύψει από την ψηφιακή αυτή επανάσταση.

Οι καταναλωτές ανέκαθεν έβρισκαν ελκυστικά τα ποιοτικά προϊόντα που παράγονται στις χώρες τους. Το καλό ελαιόλαδο, τα μπαχαρικά και τα τυριά είναι μόνο μερικά από τα προϊόντα που με περηφάνια οι άνθρωποι χρησιμοποιούν και μοιράζονται με τον υπόλοιπο κόσμο. Και μπορεί οι άνθρωποι να νιώθουν περήφανοι για την πολιτισμική κληρονομιά τους και όλα όσα αυτή έχει να προσφέρει, όμως έχουν αρχίσει επίσης να εξερευνούν τι έχουν να προσφέρουν και άλλες αγορές, πέρα από τα δικά τους σύνορα.

Παρόλα αυτά, το ερώτημα παραμένει: σε ποιον βαθμό βλέπουμε αυτή την εξέλιξη; Άραγε ο διαδικτυακός κόσμος έχει πράγματι αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και πραγματοποιούμε τις αγορές μας; Και τελικά, είναι αλήθεια ότι η παγκοσμιοποίηση έχει ενισχύσει τη στροφή μας προς τις τοπικές αγορές;

Όσο πιο κοντά στο σπίτι μας, τόσο πιο κοντά στην καρδιά μας

Οι προτιμήσεις των καταναλωτών επηρεάζουν σημαντικά την επιλογή του τόπου που πραγματοποιούν τις αγορές τους. Για πολλούς, τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν έναν μοναδικό χαρακτήρα και μια ασύγκριτη γοητεία, αφού προσφέρουν προσωπική εξυπηρέτηση και μια αίσθηση κοινότητας. Αυτή η τάση έχει ενισχυθεί ακόμα περισσότερο από τη συνεχιζόμενη παγκοσμιοποίηση, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν μια ισορροπία ανάμεσα στην ευκολία που προσφέρουν οι παγκόσμιες αγορές και την αυθεντικότητα που χαρακτηρίζει τις τοπικές.

49% των χρηστών του ίντερνετ στην Ελλάδα δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν αγορές από τοπικά καταστήματα το 2023.

Οι λόγοι είναι πολλοί. Σύμφωνα με την Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για την Ελλάδα το 2023, οι χρήστες του ίντερνετ επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους από τοπικές επιχειρήσεις για τους ακόλουθους λόγους:

  • 72% τιμές
  • 39% επιλογές παράδοσης
  • 30% στήριξη μικρών/τοπικών επιχειρήσεων

Οι τιμές αποτελούν σημαντικό στοιχείο της αγοραστικής εμπειρίας. Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι τιμές παίζουν καθοριστικό ρόλο για τους Έλληνες. Σε συνδυασμό με τις ευνοϊκές επιλογές παράδοσης και με την προτίμηση των καταναλωτών να στηρίζουν μικρές/τοπικές επιχειρήσεις, οι ευκαιρίες προώθησης του τοπικού εμπορίου είναι αμέτρητες.

Άραγε το παγκόσμιο θα καταργήσει το τοπικό;

Οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές προσφέρουν απαράμιλλη ευκολία και ποικιλία, καθώς επιτρέπουν στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε προϊόντα από όλο τον κόσμο. Αυτή η παγκόσμια εμβέλεια έχει μεταμορφώσει την αγοραστική εμπειρία, παρέχοντας κι άλλες ευκαιρίες πέρα από τις τοπικές επιλογές.

Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα της Έκθεσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου για την Ελλάδα το 2023, οι άνθρωποι δείχνουν ολοένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις ευκαιρίες που υπάρχουν πέρα από τα σύνορά τους.

51% των χρηστών του ίντερνετ στην Ελλάδα δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν κάποια ηλεκτρονική αγορά από ξένο ιστότοπο τις τελευταίες 28 ημέρες του 2023.

Το ευρύ φάσμα των χωρών από όπου μπορούν να ψωνίσουν οι καταναλωτές καθιστά ακόμα πιο ελκυστικές τις ηλεκτρονικές αγορές παγκόσμιας κλίμακας. Τα επεκτεινόμενα παγκόσμια marketplaces, όπως το Amazon και το eBay, έχουν διευκολύνει αυτή τη μετάβαση, προσφέροντας στους καταναλωτές κάτι ιδιαίτερα ελκυστικό: ευκολία και άνεση. Οι περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν σημαντικό πλεονέκτημα τη δυνατότητα πρόσβασης σε ποικιλία επιλογών, σε συνδυασμό με την εύρεση καλύτερων τιμών.

Σύμφωνα με τα πορίσματα της Έκθεσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου για την Ελλάδα το 2023, το 52% των χρηστών του ίντερνετ δήλωσαν ότι η μεγάλη γκάμα προϊόντων αποτελεί βασικό πλεονέκτημα. Υπάρχουν ακόμα ορισμένοι που προβληματίζονται σχετικά με συγκεκριμένα ζητήματα: 42% των καταναλωτών ανησυχούν για την ποιότητα των προϊόντων, εκφράζοντας ενδοιασμούς ή θεωρώντας πως πρόκειται για μειονέκτημα.

Πώς μπορεί ο τοπικός χαρακτήρας να κατακτήσει τον κόσμο

Παρόλο που οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές εξασφαλίζουν πολλά οφέλη, η προώθηση των τοπικών ηλεκτρονικών αγορών μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τους δεσμούς της κοινότητας, να στηρίξει τις τοπικές οικονομίες και να προσφέρει μοναδική αξία στους καταναλωτές. Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικής σημασίας συστάσεις για την αύξηση της απήχησης και της εμβέλειας των τοπικών ηλεκτρονικών καταστημάτων:

  • Ανάδειξη του τοπικού οφέλους. Τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να τονίσουν τα μοναδικά χαρακτηριστικά των προϊόντων τους και τα πλεονεκτήματα της στήριξης των τοπικών επιχειρήσεων. Η ανάδειξη χαρακτηριστικών προϊόντων της εκάστοτε περιοχής, όπως χειροτεχνήματα, τοπικές σπεσιαλιτέ και προϊόντα τοπικής παραγωγής είναι ένα κυρίαρχο παράδειγμα αυτού. Η βιωσιμότητα παίζει επίσης πρωτεύοντα ρόλο, γι’ αυτό είναι σημαντικό να προβάλλονται τα περιβαλλοντικά οφέλη των τοπικών αγορών – για παράδειγμα, η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, καθώς απαιτείται η κάλυψη μικρότερων αποστάσεων για την αποστολή, και η στήριξη των βιώσιμων τοπικών πρακτικών.
  • Βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη. Η παροχή μιας καλύτερης εμπειρίας για τον πελάτη μπορεί να αναδείξει τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα – οι εξατομικευμένες συστάσεις και ένα σύστημα εξυπηρέτησης με γρήγορη ανταπόκριση μπορούν να αποτελέσουν ένα παράδειγμα αυτού, μαζί με πρακτικές επιλογές παράδοσης ή παραλαβής, όπως αυθημερόν παράδοση, παραλαβή στο πεζοδρόμιο και τοπικές υπηρεσίες ταχυμεταφορών.
  • Σύσφιξη των δεσμών με την κοινότητα. Η δημιουργία ισχυρών δεσμών με την κοινότητα μπορεί να δώσει ώθηση στις τοπικές ηλεκτρονικές αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται η αξιοποίηση των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης για άμεση επικοινωνία με τους καταναλωτές της περιοχής, την ανάδειξη των ιστοριών των προϊόντων και την προβολή τοπικών εκδηλώσεων. Επιπλέον αυτών, η διοργάνωση εκδηλώσεων, η δημιουργία pop-up καταστημάτων και οι εποχιακές προσφορές, αποτελούν ορισμένες ακόμη εναλλακτικές για την προσέλκυση καταναλωτών στα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα και την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας των επιχειρήσεων.

Εξισορρόπηση παγκόσμιου και τοπικού

Η εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει αλλάξει ριζικά την καταναλωτική συμπεριφορά. Οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές προσφέρουν ασύγκριτη ευκολία και ποικιλία, όμως τα τοπικά ηλεκτρονικά καταστήματα διατηρούν ακόμα τη μοναδική γοητεία και αξία τους. Για την επιτυχία μιας επιχείρησης, είναι απαραίτητο να γίνει κατανοητή η δυναμική ανάμεσα στις τοπικές και τις παγκόσμιες αγοραστικές συμπεριφορές. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορέσουν να ικανοποιηθούν οι ποικίλες προτιμήσεις των καταναλωτών, με παράλληλη ενίσχυση της παρουσίας της ίδιας της επιχείρησης στην αγορά.

Παρόλο που σήμερα όλος ο κόσμος έχει γίνει μια «γειτονιά», ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο σημαντικό να αναδειχθούν τα τοπικά προϊόντα και να προωθηθούν τα μοναδικά οφέλη που εξασφαλίζουν οι αγορές μέσα στα όρια της κοινότητας. Υιοθετώντας αυτές τις στρατηγικές, οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν ένα πιο ισορροπημένο και βιώσιμο αγοραστικό οικοσύστημα που θα καλύπτει τις ποικίλες ανάγκες των καταναλωτών.