Αυξημένες οι επιθέσεις phishing ενόψει της Black Friday

Το 2024, πραγματοποιήθηκαν πάνω από 38 εκατομμύρια επιθέσεις phishing από εγκληματίες του κυβερνοχώρου, οι οποίοι εμφανίζονταν ως γνωστά καταστήματα, τράπεζες και καταστήματα τεχνολογίας. Κλεμμένα δεδομένα από τις κάρτες που χρησιμοποιούνται για τις πληρωμές πωλούνται σε φόρουμ του dark web, σε τιμές από 70 έως 315 δολάρια ανά σετ.

Η Kaspersky παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στις κυβερνοαπειλές που σχετίζονται με αγορές. Όσο οι καταναλωτές ετοιμάζονται για τις σημαντικές περιόδους εκπτώσεων, όπως η Black Friday, αναζητώντας τις καλύτερες προσφορές, οι ερευνητές της εταιρείας παρατηρούν ότι κυβερνοεγκληματίες και οι απατεώνες ετοιμάζονται να εκμεταλλευτούν αυτή τη ζήτηση. Επιδιώκουν συγκεκριμένα την κλοπή προσωπικών δεδομένων, χρημάτων, καθώς και τη μετάδοση κακόβουλου λογισμικού μέσω παραπλανητικών, ελκυστικών αγορών.

Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2024, τα προϊόντα της Kaspersky απέτρεψαν 38.473.274 επιθέσεις phishing που συνδέονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, τα συστήματα πληρωμών και τα τραπεζικά ιδρύματα. Το 44% εξ αυτών περιελάμβανε τη χρήση τραπεζικών υπηρεσιών ως δόλωμα — σημειώνοντας αύξηση σχεδόν κατά 25%, συγκριτικά με τις 30.803.840 επιθέσεις phishing που καταγράφηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι.

Οι απατεώνες συχνά παρουσιάζονται ως μεγάλα καταστήματα όπως η Amazon, η Walmart και το Etsy, στέλνοντας παραπλανητικά email που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν αποκλειστικές εκπτώσεις. Τα email αυτά οδηγούν σε ψεύτικες ιστοσελίδες που μοιάζουν με τις νόμιμες, συνήθως με ανεπαίσθητα ορθογραφικά λάθη ή μικρές παραλλαγές στο domain name. Όσοι προσπαθούν να ψωνίσουν μέσω αυτών των ιστοσελίδων συνήθως πέφτουν θύματα απάτης και χάνουν τα χρήματά τους.

Η επιθυμία των καταναλωτών να κερδίσουν δώρα γίνεται επίσης συχνά αντικείμενο εκμετάλλευσης. Οι επιτήδειοι στέλνουν μηνύματα που προωθούν έρευνες περιορισμένου χρόνου με κληρώσεις, οι οποίες προσφέρουν πολύτιμα δώρα, όπως δωρεάν iPhone 14. Για να κινητοποιήσουν τα θύματα, ισχυρίζονται ότι μόνο λίγοι «επιλεγμένοι» χρήστες θα κερδίσουν την προσφορά, ασκώντας πίεση στους παραλήπτες να δράσουν γρήγορα. Οι απατεώνες προσφέρουν κάποια «επιβράβευση» στους χρήστες, σε αντάλλαγμα για τις «βασικές πληροφορίες» που μοιράζονται, όπως τη διεύθυνση email τους, αλλά και για τη χρηματική συναλλαγή που πραγματοποιούν στον ψεύτικο ιστότοπο.

Έχοντας μελετήσει την πορεία που ακολουθούν οι απατεώνες, οι ειδικοί της Kaspersky αποκαλύπτουν ότι τα κλεμμένα δεδομένα είτε αξιοποιούνται άμεσα, είτε πωλούνται σε αγορές του dark web. Η αξία των δεδομένων καθορίζει και την τιμή τους. Για παράδειγμα, ολοκληρωμένα σετ κλεμμένων στοιχείων πιστωτικών καρτών, γνωστά ως “fullz”, συνήθως περιλαμβάνουν τον αριθμό της κάρτας, την ημερομηνία λήξης, τον κωδικό CVV, το όνομα του κατόχου, τη διεύθυνση τιμολόγησης και τον αριθμό τηλεφώνου.

Ο Marc Rivero, επικεφαλής ερευνητής ασφαλείας στην Παγκόσμια Ομάδα Έρευνας και Ανάλυσης της Kaspersky, σχολιάζει: «Φέτος, οι στρατηγικές στις τιμές και οι τακτικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι αγορές του dark web μιμούνται αυτές των νόμιμων online καταστημάτων. Κάποιες επίσης προσφέρουν προωθητικές ενέργειες τύπου Black Friday, όπως εκπτώσεις και πακέτα προσφορών, παρόμοιες με τις εποχιακές εκπτώσεις σε δημοφιλείς ιστοσελίδες».

Στο πλαίσιο αυτής της προωθητικής καμπάνιας, ένας πωλητής προσέφερε έκπτωση 10% σε κλεμμένα στοιχεία πιστωτικών καρτών από χώρες όπως ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ιταλία και η Ισπανία – με τιμές που κυμαίνονταν από 70 έως 315 δολάρια για κάθε κάρτα, ανάλογα με την ποιότητα και την προέλευσή της.